onsdag 16. februar 2011

Hvordan overføre bilder fra nett til stoff


Jeg har jo blitt helt hekta på å lage poser og slikt med såkalte vintagebilder fra nettet. Så  her kommer en forklaring på  hvordan jeg gjør det. Det er mange sider som har gratis bilder for nedlastning, for eksempel Flickr. Du kan også google Free vintage images  så kommer det opp flere sider.


Jeg fant dette  bildet jeg ville ha.


Høyreklikker og lagrer bildet.


Så åpner jeg et nytt dokument i windows, kopierer bildet mitt og limer det inn i det nye dokumentet.Se bildet under.


Her har jeg fått det på plass.


Så flytter jeg flere bilder over og lagrer det.
Det lønner seg for disse overføringsarkene koster en del.



Det finnes forskjellige slage overføringsark. På Claes Ohlson kan du kjøpe T-shirt Transfer, Panduro har dem også. Den beste synes jeg er Riley`sTransfer Artist Paper  som jeg fant hos Quilt design.
Sist jeg var i Oslo fant jeg også PhotoFabric hos Panduro, det er faktisk et stoff som vi printer rett på.
Det du skal være eksta obs på er om du må speilvende motivet ditt før du trykker det ut. Det måtte jeg da jeg brukte  Rileys Transfer.


Her har jeg printet ut arket og  klippet ut motivet.

Når du stryker motivet på må du bruke litt press slik at fargene kommer godt inn i stoffet.

Her har jeg overført bildet på et lyst stoff som jeg så klipper til og syr på et annet motivstoff. Motivet kommer best fram på lyse stoffer.


Her har jeg overført bildet på et lyst motivstoff, det gir også en fin effekt.


Så er det spørsmålet hvilket stoff som skal være på innsiden. Det er viktig å finne et stoff som passer siden det er åpne poser.


Her er posen ferdig.

 Og her er den andre posen ferdig.

Til dette motivet fant jeg et stoff med noter på.

Håper dette kan inspirere til å leke med bilder og stoffer. Du kan jo bruke alle slags bilder, av barnebarn, kjæledyr eller kjæresten.

Ha en kreativ uke videre !
 





15 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg gjør det også på samme måten.
    Du har mye fint her i bloggen din, jeg har lagt deg til i bloggen min.
    Er spennende å følge deg;-)

    SvarSlett
  2. Hei,,,,så lekket det ble,,,jeg har aldri prøvd meg på denne teknikken, så takk for at du ga dette lynkurset.
    Hva skal man vel med hobbybøker , når man har bloggevenninner,,,,smiler.
    Ha en fin kveld.
    Anne

    SvarSlett
  3. Takk for god forklaring :) Har alltid tenkt at dette skal jeg prøve, men så har det gått mest i hekling nå. Men en eller annen gang må jeg skaffe meg et slikt overføringspapir!

    Ha en fin kveld. Klem :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for den gode forklaringen! Dette har jeg aldri prøvd, men nå fikk jeg veldig lyst til å forsøke!

    SvarSlett
  5. Hei! Har gjort dette for ei stund siden på ei T-skjorte. Det ble bra. Men det er kjempe nydelig på posene du har sydd. Kommer til å prøve meg. :) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  6. God forklaring du hadde! Har brukt arkene fra Claes Ohlson i noen år,og har HUSKET å speilvende tekster før de printes. Men så fikk æ tak i noen ark fra creativcompany.dk, og de er utrolig gode;o). Mener de kommer i pakker på 100 stk. for æ har mange enda.

    SvarSlett
  7. Tusen takk for klargjørende innføring i hvordan en skal få dette til. Må nok prøve dette en dag når jeg får tid. God søndag!

    SvarSlett
  8. Setter stor pris på at du tar på deg arbeidet med å legge ut bilder og forklaring på bildeoverføring på stoff. Tusen takk!!
    Flott blogg du har, og utrolig masse flott håndarbeid:)

    SvarSlett
  9. Hei Bente!

    Her var det mange gode tips!
    Har lenge lurt på kor eg kunne skaffe meg Photofabric, så tusen takk for det. =)
    Elska bloggar med sjølve prosessen forklart og ikkje berre sluttresultatet.

    SvarSlett
  10. hei! bruker du laser eller blekk skriver eller går begge deler???

    SvarSlett
  11. Jeg bruker blekk-skriver. Har ikke prøvt laser.

    SvarSlett
  12. hei jeg lurte på om man trengte å ha noe imellom bildet og stoffet for at det skal sitte

    SvarSlett
  13. går det ann å overføre bilder uten å ha noe i mellom stoffet og bildet?

    SvarSlett
  14. Nå ble jeg glad. Tenk at jeg fant deg helt tilfeldig når jeg hadde så stort behov for å finne ut hvordan jeg skulle få overført bildene til et lite skjørt jeg har sydd til ei lita godjente. Tusen takk for den kjempegode hjelpen du gav meg. Nå skal jeg pusle videre, dette er min påske i år...lit spesielt,men bra en har symaskin og liker å lage ting. håper du har en god påske. Kos deg

    SvarSlett
  15. Nå ble jeg glad. Tenk at jeg fant deg helt tilfeldig når jeg hadde så stort behov for å finne ut hvordan jeg skulle få overført bildene til et lite skjørt jeg har sydd til ei lita godjente. Tusen takk for den kjempegode hjelpen du gav meg. Nå skal jeg pusle videre, dette er min påske i år...lit spesielt,men bra en har symaskin og liker å lage ting. håper du har en god påske. Kos deg

    SvarSlett

Tenderness Quilt

  Endelig!  Ferdig med  Tenderness Quilt  av Lillabane Lane Creations. Teppet er nydelig quiltet av Jannes Quiltestudio.  ...