torsdag 19. februar 2015

Vårlengt


Nå er det på tide å tenke vår!
Jeg måtte ha vekk den vinterlige headeren min
og finne fram
quilten jeg har hengende på syrommet.


Den er inspirert av sangen 
Ein fin liten blome
Sangen ligger hjertet mitt veldig nært,
da vi valgte å ha den med i begravelsen 
til sønnen vår som døde for åtte år
siden i disse dager.
Quilten sydde jeg et år etterpå.

 Ein fin liten blome i skogen eg ser,
I granskogen diger og dryg,
Og vent mellom mose og lyng han seg ter.
Han står der så liten og blyg.

Sei ottast du ikkje i skogen stå gøymd.
Der skuggane tyngje deg må?
-Å nei, for av Herren eg aldri vert gløymd,
til ringaste blom vil han sjå.


Men ynskjer du ikkje i prydhagen stå,
der folk kunne skoda på deg?
-Å nei, eg trivst best mellom ringe og små,
eg føddest til skogblome eg.

Om enn eg er liten, har Herren meg kjær,
med honom eg kjenner men sæl.
Kvar morgon meg bøna til himmelen ber,
med bøna eg sovnar kvar kveld.

Som blomen om vinteren visnar eg av,
men gler meg, for då står eg brud.
Lat lekamen kvila med fred i si grav,
mi sjel, ho er heime hos Gud.

Ja, glad skal eg vakna hos Jesus eingong,
i morgonen ævele klår.
Og blanda med heilage englar min song
i himmele, dit døden ei når!
(ukjent svensk forfatter, 
oversatt av Anders Hovden)

 Jeg er heldig som kan bearbeide mye
ved å bruke hendene,
enten det er ved å  sy eller strikke.



 Ellers er det vår i vinduet også,
perleløkene er et must hvert år.


De bringer håp om lysere og lengre dager,
vårblomster og fuglesang!


Her er Bjørn Eidsvåg:





Jeg er så glad for alle hilsener her på bloggen,
tusen takk !!
Ønsker alle som titter inn en fin ukeslutt!
Klem fra Bente

6 kommentarer:

  1. Vakkert!
    Både Quiltbilde og teksten!
    Takk at du deler!

    klem

    SvarSlett
  2. En fin vårquilt du viser her! Sangen er også fin, jeg spiller den ofte i begravelser, og de gamle på aldershjemmet ønsker seg den også. For deg har sangen en helt spesiell betydning. Sorg tar tid, og noe vil man vel alltid ha med i hjertet... Klem til deg!

    SvarSlett
  3. Vakkert håndarbeide! Hvitveisen passer perfekt til sangen.

    SvarSlett
  4. En vakker og vårlig quilt du har på syrommet ditt! Så syns jeg det er så fint at du deler fra livet ditt med oss som ser innom bloggen din. Jeg syns også denne sangen er nydelig. Alt godt ønskes deg, Bente. Klem :-)

    SvarSlett
  5. Vakker blomsterquilt! Og den sangen er flott, og veldig fint når en sang kan være med å bety noe i vanskelige tider og hendelser.

    SvarSlett
  6. Skikkelig vårlig og stemningsfullt hos deg ;o) Sånt gjør at man trekker på smilebåndet!

    SvarSlett

Tenderness Quilt

  Endelig!  Ferdig med  Tenderness Quilt  av Lillabane Lane Creations. Teppet er nydelig quiltet av Jannes Quiltestudio.  ...