tirsdag 16. juli 2013

Jordbærsyltetøy


Når det regner og er grått ute
er det kjekt å ha noen sommersysler 
inne.

I dag har jeg laget 
jordbærsyltetøy.


Sammen med grovt brød
ble syltetøyet
godkjent av 
både mann 
og datter.


Jeg hadde nesten 3 kg bær
kokte de godt opp.
Hadde så oppi nesten
1 pose Certo.
Ca 1, 5 kg sukker 
ble helt oppi.
Rørte sukkeret godt inn
med et nytt oppkok.

Syltetøyet ble så puttet oppi 
rene, steriliserte glass.

Veldig kjekt å ha - både til is, vafler og andre kaker.
Jeg pleier å lage jordbærsyltetøy om sommeren,
hvilket lager du?

Takk for tipset om "dingsen" som jeg hadde med 
i forrige innlegg!
Jeg fant ut at jeg kunne mose jordbær også med den.

Jordbærhilsen fra Bente

6 kommentarer:

  1. Mmmm så godt!
    Er veldig glad i rørt jordbærsylte eg :-)
    Men di såg herleg ut!

    Sommarklem

    SvarSlett
  2. Uhm, det lyder lækkert. Når sommeren ikke vil udenfor, så må vi hente den ind i køkkenet. Jordbærsyltetøj dufter af sol og sommer.
    Jeg laver også gerne med jordbær, men vi kan også rigtig godt lide blandingen af jordbær og rabarber. Og en helt fantastisk marmelade er en blanding af hindbær og blåbær. Så hører du englene synge efter min mening :-).

    SvarSlett
  3. Hei;)
    Så nydelig det hørtes ut;) Her lages det også jordbærsyltetøy. I år har det blitt rabarbra med jordbær;) Ellers er vi glad i all bærplukking så det blir litt bringebær, multer, blåbær og tyttebær!!
    I kveld/natt er det crossanter i ovnen!! Bare så lyst på noe godt;)


    Nattaklem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  4. Jeg har også laget jordbærsyltetøy:)
    Men jeg liker det best rårørt.
    Dette er smaken av sommer helt klart!
    Var ute og plukket litt blåbær også nå i ettermiddag.

    Gleder meg også til villbringebærene er modne..sukk!

    God kveld til deg!

    SvarSlett
  5. Så fine bilder! Vi pleier å lage rørt jordbærsyltetøy. Håper vi får tak i litt jordbær i løpet av neste uke, slik at syltetøyet kommer i fryseren før vi drar på ferie :)

    SvarSlett
  6. Hjemmelaget er aller best:)

    SvarSlett

Tenderness Quilt

  Endelig!  Ferdig med  Tenderness Quilt  av Lillabane Lane Creations. Teppet er nydelig quiltet av Jannes Quiltestudio.  ...