tirsdag 10. juli 2012

Hylleblomstsaft


Nå har jeg også laget hylleblomstsaft!
Vi har jo mange hyllebærtrær her hos oss.


Jeg plukket inn ca 25 store blomster.


Så renset jeg disse for blader og greiner.


2 sitroner ble kuttet opp og blandet med hyllen.
Så dekket jeg dette med ca 2, 5 l vann
oppi en plastbalje.
Tok lokk over og lot det stå slik et par døgn.


Så tilsatte jeg 1, 5 kg sukker og en pose sitronsyre
og kokte opp dette.

Det ble 4 flasker med hylleblomstsaft.
( Den ene flaska er det litt mindre i, 
mannen var prøvesmaker
saften falt tydelig  i smak!)


Litt jordbær oppi så ble det det en frisk
 og god saft i varmen.

Nå har jeg lest meg opp på hyllebærsaft
og jammen var det sunt dette her.
Her en litt informasjon hentet fra 

Hylleblomst (Sambucus nigra)
Hyll vokser i tempererte strøk i hele verden. Det hevdes blant annet at det er huldra som er opphavet til det vanlige navnet. Slektsnavnet kommer fra gammelgresk og kan opprinnelig ha henvist til sambuca, en slags harpe laget av hylleved.
Forkjølelsessykdommer med feber også forebyggende, bra mot influensa, hoste, bronkittbesvær, høysnue, betente mandler, svettedrivende, mildt avførende, isjias, stoffskiftesykdommer og neuralgier.
Tilberedelse: Som svettekur ved forkjølelse samt ved revmatisme drikkes daglig 3 kopper varm te. Hell 1/4 l kokende vann over 3 ts blomster. La trekke i 10 min. Til forebygging: halv styrke. Også saften fra bærene skal være god mot revmatisme. Ta 3 ss 2-3 ganger daglig. 1-3 kopper om dagen.


Søker du på hylleblomstsaft finner 
du mange forskjellige oppskrifter,
det var veldig enkelt!
( Mannen fant en oppskrift på hylleblomstlikør
som jeg kanskje skal prøve!)

Hyllebærhilsen fra Bente

4 kommentarer:

  1. Så spennende det var. Har smakt kjøpt hyllebærsaft, men er sikker på at når en lager den selv smaker det ekstra godt. Det er morsomt når en finner ut at en kan gjøre nytte av ting en vanligvis ikke tenker på som mat/drikke.

    SvarSlett
  2. Så god safta så ut,har endel hyll
    her også men har aldri prøvd meg
    på saftkoking. Fikk lyst til å prøve
    jeg også nå. :)
    Klem Mette.

    SvarSlett
  3. ja, det er ei nydeleg saft :)

    SvarSlett
  4. Takk for oppskriften, nå vet jeg hvor jeg skal finne en god oppskrift :)

    KariLklem:)

    SvarSlett

Tenderness Quilt

  Endelig!  Ferdig med  Tenderness Quilt  av Lillabane Lane Creations. Teppet er nydelig quiltet av Jannes Quiltestudio.  ...